Dinar-debat amb Joan Subirats
De nou, comvenim fentperiòdicament, els membres de l'associació Consell deCent ens vam trobar al voltant d'una taula per conversar amb persones que ensaporten reflexions i coneixement. El dia 10 de març el nostre convidat va ser unbon amic i company de consistori, que avuiesel ministrede Universitats.
En Joan Subirats ens va fer un magnífic resum de la situació de les universitatsa Espanya i de la llei recentment aprovada al Congrés dels diputats, queuscompartim.
Avui en dia tenim 50 universitats públiques i 41 universitats privades amb unmilió i mig d'estudiants, dels quals el 94% són de 18 a 29 anys i només un 6%són majors detrentaanys.
En aquests moments, els alumnes en el sistema educatiu representen el 40%,el 20%post obligatorii el 40% obligatori. A Europa el percentatge és 40-40-20.
El sistema universitari compta amb 150 mil professors i 120 milpersonald'administració. Les universitats tenen presència a 200 ciutats del país.
Hem tingut tres lleis d'universitat. La primera va ser laLRU, la lleiMaravallenèpoca socialista. Va substituïda per laLOU, la lleiWerten època popular i aralaLOSU, la llei Castells-Subirats.
El context de les lleis universitàries: l'any 2000 les competències en matèriauniversitària van ser transferides a lesComunitats Autònomes. El finançamentés el següent: 80%Comunitat Autònoma, 7% Estat i 13% taxes.
A més, Europa va crear l'harmonització de l'espai universitari. El Pla Bolonya.Crèdits comuns ECTS, base per l'homologació de graus.
La lleiWertincentiva la recerca a través dels sexennis com un incentiu derebaixa de la docència ("cargadocente"). Espanya ocupa el número 10 en elrankingde recerca científica, però té una baixa transferència de coneixement.S'ha de revertir en el futur.
LaLOSUintenta pal·liar l'infrafinançamentde les universitats. El 2023 hemrecuperat el barem del 2008. Avui és el0,7%del PIB a Europa és de l'1%. PerComunitats és molt desigual:Cantàbriai La Rioja, 1,1%, Euskadi, 1% iCatalunya 0,57%. Volem que el 2030 siguil'1%.
El finançament de l'Estat no és finalista i cada Comunitat aplica una política detaxes diferent. La llei prohibeix augmentar les taxes. 2.500 Milions per abeques. 1 de cada 3 o 4 estudiants rebrà3.000 €en beca.
La llei intenta acabar amb la precarització del professorat i amb els falsosassociats. Reduir la temporalitat. Avui la URV té un 70% de temporals. Envuitanys, el 53% de professors permanents es jubilarà.
A més, Euskadi i Catalunya han optat per crear un professorat laboral. Avui laUPF no té cap catedràtic funcionari per poder serrector.
Una novetat de la llei sónles microcredencials per totes les edats, la formacióal llarg de la vida i com actualitzar els coneixements.
En la lògica de la transferència la previsió de doctorat industrial o del'administració.
LaLOSUés una llei de bases.Unió Europea, comunitats autònomes il'autonomia de la universitat recollida per la Constitució conformen l'àmbituniversitari de la llei. El següent pas és el decret dels àmbits de coneixement.Uns 40 aproximadament. A partir d'aquí, els graus.
I com sempre, finalitzada la intervenció es va obrir unaàmpliaconversaen la qualtotes i tots els assistents van participar amb molt interès El nostre presidentva cloure la trobada agraint al ministre i company, Joan Subirats, la sevaaportació.